Povodom obilježavanja Svjetskog dana kreativnosti i inovativnosti (21. travnja), naši su učenici trećih razreda pokazali svoju kreativnost, maštovitost, znatiželju i stvaralački duh kroz različite aktivnosti nadahnute likom i djelom Nikole Tesle. Aktivnosti su provedene u okviru projekta pod nazivom Neshvaćeni genij.
Učenici su se kreativno izrazili na razne načine – crtali su portrete i izradili instalaciju Nikole Tesle, a s obzirom da je Nikola Tesla osmislio rad hidroelektrane na Niagarinim slapovima te prijenos električne energije visokonaponskim dalekovodima, izradili su maketu hidroelektrane. Istraživali su život i rad Nikole Tesle, njegov doprinos znanosti i tehnici te opisivali neke od njegovih najvažnijih izuma. Istražili su izmjenični sustav prijenosa i distribucije energije, Teslinu zavojnicu, indukcijski motor, pojačivački odašiljač, patente u području strojarstva, rad hidroelektrane, Teslin doprinos u izradi te rad električne željeznice, sustav bežičnog prijenosa radiosignala i energije, doprinos u području istraživanja kozmičkog i X-zračenja, rat struja – Tesla vs Edison, visokofrekventne struje i patente u području teleautomatike.
Poseban naglasak stavljen je i na promišljanje etičnosti samih izuma – koliko su pojedini izumi, bez obzira na njihovu tehničku genijalnost, zaista korisni čovječanstvu, a koliko potencijalno opasni ukoliko se koriste u neetične svrhe. Učenici su kroz raspravu i prezentacije promišljali o odgovornosti znanstvenika i inženjera, važnosti etičkog promišljanja u inovacijama te granicama tehnologije. Tako su povezali Tesline izume s današnjim svijetom u kojem se sve brže razvija tehnologija, podsjećajući nas da pravo pitanje nije samo možemo li nešto stvoriti, već i smijemo li i zašto.
Sve su to prikazali posterima, portretima, crtežima, člancima iz novina vezanim uz život i rad Nikole Tesle i Teslagramom. Izložili su u holu i Teslin transformator te plazmenu kuglu, čiji je sastavni dio Teslina zavojnica pa se tako, uz objašnjenje rada Teslinih izuma, mogao i praktično demonstrirati rad jednog od najvažnijih izuma – Tesline zavojnice. Tako su razvijali i eksperimentalne vještine. Osim toga, učenici su svojim kolegama u razredu objasnili kako funkcionira pojedini Teslin izum.
Ove raznovrsne aktivnosti nisu bile samo prilika za razvijanje kreativnosti, već i za dublje razumijevanje važnosti inovacija i znanstvenog napretka. Projekt je potaknuo među učenicima suradničko učenje i razvijanje timskog rada, aktivno učenje, unaprijedio rad s digitalnim alatima, podigao svijest o važnosti obrazovanja u STEM-u, potaknuo kod učenika upornost i istraživački duh. Učenici su s velikim interesom sudjelovali u svim dijelovima projekta, pokazujući kako znanje i kreativnost idu ruku pod ruku.
Projekt je ostvaren kao međupredmetna suradnja predmeta Fizika i Etika, pod vodstvom nastavnice fizike, Spomenke Hardi i nastavnice Etike, Matee Vadlja. U projektu su sudjelovali učenici trećih razreda: India Funarić, Tena Kirchmayer, Sara Svalina, Riana Rončević Milković, Lucija Perić, Gregor Barna, Ante Biuk, Maja Sučić, Fran Mandarić, Ana Ćurić, Lara Brković, Luka Radoš, Neven Grubišić i Ema Cindrić.
Projekt je registriran na službenoj stranici međunarodnog projekta Scientix STEM Discovery Campaign 2025. STEM Discovery Campaign je međunarodni projekt organiziran zajedno s projektom NBS EduWORLD. Inicijativa okuplja edukatore, organizacije, knjižnice, škole, sveučilišta, klubove mladih i sve zainteresirane dionike diljem Europe i šire kako bi podijelili s ostalim dionicima svoje aktivnosti u području znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike (STEM).
Ponosni smo na trud, zalaganje i originalnost naših učenika te vjerujemo da će ih ovakve aktivnosti i dalje poticati na istraživanje i kreativno izražavanje.

















