Dana 31. siječnja 2025. godine, naša škola po četvrti put se pridružila obilježavanju jubilarne 20. Noći muzeja, nacionalne manifestacije koja se održava od 2005. godine s ciljem popularizacije muzeja i kulturne baštine. Ovogodišnja tema, “Muzeji – vidljivi i nevidljivi”, istaknula je važnost muzeja kao čuvara kulturne baštine te njihovih skrivenih aspekata koji nisu uvijek dostupni javnosti.
U skladu s temom, naša škola organizirala je niz radionica i izložbi koje su istraživale granice između vidljivog i nevidljivog, potičući učenike i posjetitelje na dublje promišljanje o percepciji, komunikaciji i umjetnosti.
Radionicu „Mozak na prevaru“ pripremile su profesorica Mirta Lulić i psihologinja Josipa Hardi. Posjetitelji su se upustili u optičku avanturu, istražujući nevjerojatne vizualne trikove koji su ih ostavili bez daha. Kroz ovu radionicu, posjetitelji su otkrili kako oči i mozak zajedno stvaraju našu stvarnost, razvijajući kritičko mišljenje i poboljšavajući vizualnu percepciju.
Radionicu „Šifrirajmo svoje poruke“ pripremila je profesorica Vesna Tomić. U ovoj radionici posjetitelji su, koristeći različite algoritme šifriranja, šifrirali i dešifrirali poruke. Na početku su se upoznali s razvojem metoda šifriranja kroz povijest, razumijevajući važnost sigurnosti komunikacije.
Radionicu “Zvjezdani mitovi: kreiraj svoj svemir“ pripremila je profesorica Ines Jančula. Posjetitelji su upoznali bogatu maštu i mitologiju koje su oblikovale razumijevanje svemira kroz povijest. Nakon inspirativnog putovanja, imali su priliku stvoriti vlastitu viziju svemira, spajajući mitove i znanost u jedinstvenu kozmološku priču.
Radionicu „Muzej u brojkama“ pripremila je profesorica Emina Lulić. Posjetitelji su istraživali kako muzeji upravljaju svojim financijama kroz budžete, izvještaje i investicije. Rezultate istraživanja predstavili su u sklopu izložbe, a posjetitelji su mogli odigrati edukativne igre koje povezuju poznate svjetske muzeje s njihovim financijama ili kreirati vlastiti muzej i izraditi proračun za njegovo funkcioniranje.
Radionicu „Worlds Between Words: The Visible and Invisible in Language“ pripremile su profesorice Daliborka Šetka i Barbara Horvatović Krstevski.Na tri postaje posjetitelji su tražili nevidljivo značenje idioma, poruke skrivene u različitim naglascima govornika engleskog jezika te kulturne reference u poznatim tekstovima, reklamama i izrazima poput “Big Apple”.
Radionicu „Haiku iza kulisa“ pripremila je profesorica Nikolina Mandić Matijević. Posjetitelji su naučili stvarati haiku poeziju, otkrivajući tajnu ljepotu riječi i prirode, te su kroz kreativno izražavanje povezali vidljivo i nevidljivo u svakodnevnom životu.
Radionicu „Tijelo u slojevima“ pripremila je profesorica Kristina Lovrić. Kroz crtanje ljudskog tijela ugljenom, polaznici su istraživali kontrast između vanjskih i unutarnjih slojeva figure. Jedna polovica tijela bila je prikazana realistički (koža, kosa, odjeća), dok je druga otkrivala anatomiju i unutarnje strukture, potičući kreativno razmišljanje o vidljivom i nevidljivom.
Izložbu „Nevidljiva nit“ pripremila je profesorica Mirta Lulić. Učenici su pokazali da je fizika nevidljiva nit koja povezuje sve kućanske uređaje, od jednostavnijih mehaničkih principa do složenijih elektromagnetskih pojava. Kroz povijesni pregled, prikazali su kako je uloga fizike u kućanskim uređajima evoluirala s razvojem tehnologije.
Izložbu „Računala iz prošlosti“ pripremila je profesorica Vesna Tomić. Posjetitelji su imali priliku vidjeti izložbu računala s kraja prošlog stoljeća, upoznajući se s razvojem tehnologije i dizajna kroz povijest informatike.
Izložbu „Priča o dječaku“ pripremila je profesorica Ines Jančula. Izložba posvećena Rubenu Franku, dječaku iz Đakova koji je tragično stradao u Auschwitzu 1942. godine, rezultat je projektne suradnje naše škole i Osnovne škole „Vladimir Nazor“ iz Đakova. Kroz priču o njegovom životu, obiteljskim fotografijama i povijesnim dokumentima, izložba promiče važnost tolerancije i ljudskih prava.
Izložbu „Kako je sve počelo?“ pripremila je profesorica Vesna Vuksanović. Učenici su izabrali umjetničku sliku, fotografiju ili drugi eksponat te su pokušali zamisliti kako je rad nastao i što je utjecalo na njegov nastanak. Njihovi sastavci prikazani su na prigodnom panou, pružajući uvid u kreativni proces i inspiraciju iza umjetničkih djela.
Večer je upotpunjena koncertom s raznovrsnim repertoarom koji su priredili učenici Gimnazije A. G. Matoša, oduševivši posjetitelje svojim glazbenim talentom i interpretacijama. Učenike je pripremio profesor Tomislav Ljepotić.
Ova Noć muzeja pružila je našim učenicima i posjetiteljima jedinstvenu priliku za učenje, kreativno izražavanje i promišljanje o svijetu oko nas, istražujući granice između vidljivog i nevidljivog u umjetnosti, znanosti i kulturi.
Ines Jančula, prof. i Mirta Lulić, prof.